Hittade en jullista och det måste jag svara på.. =)

Hittade jullistan här -

Blossa eller någon annan glögg?
Jag gillar blossa, men vi har en kompis som gör egen glögg och den är himmelsk god.

Hackade eller hela nötter?
Hackade om det ska vara i godis, bröd och glögg

Grön- eller vitmossa?
vitmosa

Riktig gran eller plast?

Plast på grund av allergi, men det händer att jag tar in lite kvistar och då måste jag ha handskar
på när jag tar i dom.

Lussekatter med eller utan saffran?
Med.

Julen vill jag läsa om:
I tidningar och på internet

Julgröten äter jag helst med:
Mjölk, en klick smör, socker och kanel

Köttbullar eller prinskorv?
Köttbullar

Julskinka med senap eller utan?
Med såklart!

Lussekatt eller pepparkaka?
pepparkaka, men en lussebulle slinker nog ner til lucia

Sill eller lax?
Båda. mest lax!

Gravar din lax själv eller köper du?
Gravar själv, men i år ska mamma och hennes sambo ta med sin egen gravade lax eftersom vi firar jul hos mg
och min sambo.

Tomte eller inte tomte?
Om det är barn med så kommer tomten och förra året var det grannen, till vardags chef och på fritiden mc biker.. haha.

Brunkål eller rödbetssallad?
Rödbetssallad


När börjar du pynta ditt hem?
När det är första advent kommer gardiner, alla 400 tomtar upp och adventsstakarna och ljusslingorna ute upp.
sen kommer det upp saker hela tiden under november/december.

När klär du granen?
Runt lucia, kan bli lite senare i år eftersom jag jobbar så mycket i december i stockholm o kommer
inte så mycket hem.

Vad är ett måste på ditt julbord?
Julskinka, lax, sill, senap, vörtbröd, julost, köttbullar och jansson, pappas ärtpuré, dopp i gryta

Vad dricker du till julmaten?
Julmust blandat med mellan öl, så gott.. sen kan jag ta en julöl på kvällen och en god likör till kaffet.

Hur ser er julafton ut från det att ni vaknar tills ni går och lägger er?
Går upp vid 9-10 och tänder ljus, gör en jätte god frukost och sitter och myser. sen lyssnar vi på julmusik och bara är en stund. Efter det så duschar man och klär upp sig och inväntar gästerna och sen ser vi kalle anka och samtidigt håller på med det sista med maten.
Vid ca kl 17-18 så äter vi middag och sen efter det slappar man en stund. Sen är det dans runt granen och julklappsutdelning och sen myser vi bara med att spela spel, äta godis och bara ha det bra. Senare på kvällen brukar det bli en film eller två.

Gillar du att julpyssla?
Jag älskar det! I år har jag börjat med att göra mina egna julkort och det är så roligt.

Favoritjulfilm?
Jag gillar Polarexpressen, griniga gamla gubbar, disneys-en julsaga, tomten är far till alla barnen, miraklet i new york.

Favoritjulbok?
Baka julgodis, den stora julboken och Astrid Lindgrens jul.

Julöl eller vin till maten?
Julmust och julöl.

Favoritpynt?
Granen och tomtarna.


Favorit i Kalle Ankas jul?
Tomtens verkstad, tjuren ferdinand, piff o puff

Favoritjulsång?
Let it snow med Dean Martin

Favoritgodis?
Knäck och paradis.

Favoritjulrecept?
Pappas ärtpuré eller farmors egentligen.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller mailen?
Brevbäraren självklart.

Vill du ha hemmagjort julgodis eller köpt?
Hemmagjord och köpe

Vilka färger har ni till jul?
Rött, grönt, blått, guld och silver

Hur ser din julfrukost ut?
Ägg, macka med kräftost, juice, julgröt.

Vill du ha dopp i grytan på julbordet eller inte?
Absolut, så gott!

Kommentarer
Postat av: Svensk Jul

Kul att du svarade :)

2011-11-10 @ 20:00:16
URL: http://svenskjul.blogspot.com
Postat av: Anonym

Klart man måste svara, roligt med såna listor. =)

Lotta

2011-11-10 @ 21:40:33
Postat av: Svensk Jul

Klart du får länka till min blogg tycker jag vore jätte skoj :) Jag kan länka till dig med via min blogg om du vill:)

2011-11-10 @ 22:08:53
URL: http://svenskjul.blogspot.com
Postat av: Lotta

Jag gör det nu! =)

Vore jätte kul om du vill länka mig också, ha en underbar helg.

2011-11-11 @ 10:58:25
Postat av: Amandas jul

Kul att läsa :)

2011-11-14 @ 14:18:34
URL: http://amandasjul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0